Youngtimers en bijtelling

Een oud tweedehandsje als zakelijke auto? Dat klinkt niet erg aantrekkelijk. Daarom spreken we liever van “youngtimers”. Terecht, want door een youngtimer te rijden kunt u als ondernemer heel wat geld besparen. Wij krijgen regelmatig de vraag hoe het zit met youngtimers van onze klanten. Met deze blog zullen wij de bijtelling op youngtimers behandelen.

il_570xN.png

Youngtimer als zakelijk auto

Er zijn een groot aantal verschillende mogelijkheden die allemaal een andere financiële uitkomst hebben. Het belangrijkste is dat u de keuze maakt die het beste bij uw zelf past. Hecht u veel waarde aan de uitstraling van de auto en vind u het belangrijk dat uw auto nieuw is? Dan hoeft u niet verder te lezen want de youngtimer zal niet voor u van toepassing zijn. 

Het is van belang om te weten dat een auto pas als youngtimer wordt aangemerkt zodra deze 15 jaar oud is. Een youngtimer heeft als fiscaal voordeel dat zakelijke rijders slechts over de dagwaarde een bijtelling hoeven te betalen. Dagwaarde wordt met andere woorden bepaald op basis van de op dat moment geldende verkoop/aankoop waarde. De bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde is vele malen lager dan de nieuwwaarde. Bovendien kunt u elk jaar weer een fiscale taxatie laten uitvoeren, de fiscale waarde zal elk jaar omlaag gaan zodat de bijtelling steeds minder word, in tegenstelling tot auto’s jonger dan 15, waar 22% (bijtelling 2018) van de nieuwwaarde de leidraad blijft.

Daarbij is er nog het voordeel dat de afschrijving op een youngtimer stukken minder is dan die van een nieuwe auto. Vooral in de eerste jaren ziet iemand die een nieuwe auto heeft gekocht zijn investering na enkele jaren halveren, terwijl zijn bijtelling over de nieuwwaarde doorgaans gelijk blijft.

Zakelijke kosten youngtimer

Als de auto behoort tot de onderneming, dan mogen alle kosten ingeboekt worden en alle btw teruggevraagd worden. Net zo goed als dat bij een nieuwe auto jonger dan 15 jaar het geval zou zijn. Echter zit het verschil dus met name in de bijtelling, mocht u de auto dus voor meer dan 500km privé rijden per jaar. Houd er wel rekening mee dat een youngtimer ten opzichte van een nieuwere auto wellicht meer onderhoudskosten zal vereisen, en er dus hierop gereserveerd dient te worden.

Voorbeeld

Stel, u wilt een representatieve auto uit het hogere segment. U zou een nieuwe Audi A6 kunnen kopen, voor pakweg 60.000 euro. Ieder jaar tel je 22% van de catalogusprijs bij je winst voor het privégebruik: 13.200 euro. Aan de andere kant kunt u jaarlijks 9.000 euro afschrijven op basis van een restwaarde van 15.000 euro over een periode van 5 jaar. Als we de overige kosten even buiten beschouwing laten, blijft er dus 4.200 euro bijtelling over.

U kunt echter ook een Audi A6 uit 2003 kopen. U vindt een luxe-uitvoering met 150 duizend kilometer op de teller, met de onderhoudsboekjes erbij. De auto blijkt altijd onderhouden te zijn door de dealer. U betaalt 6.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 35 procent over die dagwaarde, dus 2.100 euro in het eerste jaar. Daar tegenover staat een afschrijving van misschien 500 euro per jaar. In dit geval blijft er dus 1.600 euro aan bijtelling over, een verschil van 2.600 euro ten opzichte van de nieuwe Audi. Stel dat u in de hoogste belastingschijf valt, dan praten we dus over een fiscaal voordeel van ruim 1.300 euro in het eerste jaar. De bijtelling voor een youngtimer neemt bovendien elk jaar af. De dagwaarde is immers leidend, en met elke dag en elke kilometer zal de dagwaarde verminderen.

BTW Correctie en werkelijk gebruik

Toch is de catalogusprijs van een youngtimer niet helemaal irrelevant. Mocht u namelijk BTW-plichtig zijn, vraagt u de BTW op autokosten terug. Aan de andere kant moet u het privégebruik voor de BTW compenseren. Dat doet u als volgt. Eerst moet u nagaan of uw youngtimer een zogenoemde marge-auto is. Een marge-auto is gedurende zijn levensduur tenminste eenmaal in het bezit geweest van een particulier in Europa. Sindsdien wordt hij BTW-vrij doorverkocht. Als er dus geen BTW staat op de aankoopfactuur, dan heeft u te maken met een marge-auto. Youngtimers zijn immers vrijwel altijd marge-auto’s.

Voor marge-auto’s die tot het zakelijk vermogen behoren maar ook privé gebruikt worden, moet u elk jaar 1,5 procent van de cataloguswaarde opnemen als BTW voor privégebruik in de laatste aangifte van het jaar. Stel dat de youngtimer uit ons voorbeeld 45.000 euro kostte. Dan telt u jaarlijks voor het privégebruik 675 euro op bij de af te dragen BTW. U heeft overigens ook de mogelijkheid om deze BTW-correctie te berekenen naar werkelijk privégebruik. Voor de BTW telt woon-werkverkeer ook als privégebruik. In sommige gevallen kan dat voordeliger uitpakken.

Hulp nodig?

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel nog vragen hebt. Vraag jouw adviseur naar meer informatie hierover. Heb je geen boekhouder of administrateur? Kijk dan verder op onze site, wellicht dat onze diensten ook bij jou aansluiten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s