Bijtelling veranderd weer in 2019

Bijna heel ondernemend Nederland heeft ermee te maken, de fiscale bijtelling! Nederland, het land van de fiscale bijtelling, wijzigt in 2019 de bijtellingsregels. Zelfs voor een elektrische auto ga je vanaf volgend jaar meer bijtelling betalen, afhankelijk van de cataloguswaarde.

6de25df1888ae647c79a02eea65cc820111111

4 of 22 procent

Er zijn momenteel twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in 2018 in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent. Vrij overzichtelijk en duidelijk.

5 jaar

Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Met de eerste ingebruikname bedoelen we de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 nog vijf jaar.

Bijtelling vanaf 1 januari 2019

In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Nu komt het: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Weet dat deze regeling alleen geldt voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 is het feest echt voorbij, want dan betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s.

Gecombineerd bijtellingspercentage

Je krijgt in 2019 dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost. Kijken we even naar het aanbod, dan blijven elektrische auto’s als de Volkswagen e-Up en e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Ioniq Electric en Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3, Opel Ampera-e, Smart EQ Fortwo en EQ Forfour en tot slot de Kia Soul EV buiten spel. Die blijven qua prijs allemaal onder de 50.000 euro. Elektrische auto’s boven de 50.000 euro worden dus duurder in de bijtelling vanaf 2019. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle Tesla modellen en Jaguar I-Pace.

Tot en met 2021 is er als zakelijk rijder dus voordeel te halen met elektrisch rijden, maar vanaf 2021 neemt dat voordeel af. Tenzij de overheid nieuwe voordelen op elektrische auto’s introduceert.

Hulp nodig?

We kunnen ons voorstellen dat u na het lezen van dit artikel nog vragen hebt. Vraag uw adviseur naar meer informatie hierover. Hebt u geen boekhouder of administrateur? Kijk dan verder op onze site, wellicht dat onze diensten ook bij u aansluiten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s